Het verdwijnen van het weinige groen in onze stedelijke omgeving is natuurlijk al bijna reden genoeg … maar er zijn veel meer zaken om bezorgd over te zijn:
- Het afgraven van de verhoogde berm en de extra rijstroken zorgen er voor dat de wijken Elsdonk en Oosterveld aan zeer hoge decibels zullen worden blootgesteld.
Je ziet heel duidelijk het geluids-bufferende effect van de spoorwegberm.
![](https://beterkruispunt.be/wp-content/uploads/2023/10/Geluid.png)
- Het verbreden van de baan zal leiden tot meer hittestress want de bermen en bomen zorgen voor verkoeling.
Citaat uit de Hittekaart Antwerpen Eindrapport: “De grootste opwarming viel te noteren in het zuiden van de stad, waar de urbanisatie van Wilrijk en Hoboken een duidelijk en grootschalig opwarmend effect heeft”.
Bron: https://www.antwerpenmorgen.be/nl/projecten/stedelijke-hittekaart/media
- De luchtkwaliteit: beduidend beter in de Oosterveldwijk die achter de groene en verhoogde spoorwegberm ligt. Een simpele vergelijking met dezelfde wijk iets verder waar er geen groen scherm is, kan iedere leek overtuigen. Onderstaand voorbeeld gaat over NO2 concentratie.
![](https://beterkruispunt.be/wp-content/uploads/2023/10/NO2.jpg)
Bron: https://viewer.curieuzeneuzen.be/
- Een argument dat het AWV regelmatig aanhaalt is “de doorstroming te verbeteren”. Er is echter géén noemenswaardige filevorming op dit kruispunt. Dat valt eenvoudig te verifiëren op Google maps.
Maar vooral : wat is de zin van zoveel extra rijstroken als de bottlenecks verderop liggen waar maar 1 rijstrook is?- Op de R11 is het 1 rijstrook van aan het vliegveld tot net voor dit kruispunt
- Op de Prins Boudewijnlaan is het aan het Middelheim ook al 1 rijstrook.
- Een andere doelstelling van het project volgens het AWV is “parkeergelegenheid in de buurt”. Alleen… er verdwijnen 124 parkeerplaatsen. Dit niet alleen op de park & ride maar ook 33 plaatsen op de Prins Boudewijnlaan en 6 in de Spoorweglaan.
Iedereen weet (en geeft toe) dat dit de parkeerdruk in de wijken ernstig zal verhogen. - Zowel op de Prins Boudewijnlaan als aan de spoorwegberm zullen vele mensen, die eerder nog uitkeken op mooi groen, nu voornamelijk uitkijken op beton en auto’s. Het is bewezen dat dit een impact heeft op de mentale gezondheid en stress.
Bron: https://www.uantwerpen.be/nl/projecten/named/
Dat zijn nog maar de belangrijkste bezwaren: we kunnen nog een eindje verder gaan met biodiversiteit (o.a. de vleermuizenpopulatie) en groene corridors, de bezorgdheid over mogelijk wateroverlast in kelders door de wadi’s, de moeilijke doorstroming voor fietsers en voetgangers, het gebrek aan toekomstvisie over multi-modale mogelijkheden, …
Dit MOET en KAN beter!